V zahraničí jsou on-line zaměstnanecké sbírky běžné, v Česku přibývají

Zaměstnaneckým sbírkám v Česku v posledních dvou letech výrazně prospělo, že zaměstnanci mohou darovat prostřednictvím on-line platforem. Podobně jako v zahraničí jsou zaměstnanci ochotnější darovat, pokud firma příspěvek násobí neboli matchuje. „Stále však vidím velký prostor pro rozvoj zaměstnaneckých sbírek. K prospěšným organizacím díky nim mohou v budoucnu proudit ne jednotky, ale desítky a stovky milionů korun,“ je přesvědčena výkonná ředitelka Fóra dárců Klára Šplíchalová.

Téměř polovinu amerických zaměstnanců přiměje, aby se zapojili do charitativní sbírky ve firmě, pokud mohou přispět prostřednictvím snadno použitelné on-line aplikace a 85 % dárců podle statistiky Double the Donation přiznává, že daruje mnohem raději, když ví, že firma příspěvek znásobí neboli matchuje. To dělá 65 % největších firem z žebříčku Fortune 500. Většinou jednou, ale najdou se i firmy, které příspěvky násobí až třikrát.

Mezi nejlépe hodnocené firmy, které se věnují dárcovství na pracovišti, patří podle žebříčku Fortune 2018 Salesforce, Merck, Nvidia, Cisco nebo Bank of America. Všechny nabízejí svým zaměstnancům sbírkové programy, které pak matchují. Za poslední rok rozdělily několik set milionů dolarů mezi neziskové organizace, které si vybrali jejich zaměstnanci.

Zaměstnanecké sbírky nejsou ani v Česku žádnou novinkou, v posledních letech je však zaměstnanci pořádají častěji i sami a vybírají si také organizace, kterým mohou darovat. „Přispěl k tomu podobně jako ve Spojených státech rozvoj on-line platforem, které mohou využívat nejen individuální dárci, ale také firemní matchingové programy,“ vysvětluje výkonná ředitelka Fóra dárců. Podle ní tak firmám odpadly těžkosti z organizací sbírek. Zatímco však v zahraničí velké firmy rozdělují na charitu v zaměstnaneckých sbírkách a dalších charitativních programech stovky milionů dolarů, v Česku jsou to zatím spíše jednotky až desítky milionů korun.

Od původního dárcovského programu pro zaměstnance jsme přešli k matchingovému fondu - pod názvem Společně s ČSOB. Spustili jsme jej v roce 2015 a v roce 2018 jsme sbírky iniciované našimi zaměstnanci přesunuli na portál Daruj správně,“ říká specialistka společenské odpovědnosti v ČSOB Jitka Švejcarová.

Za dobu existence fondu jsme společně s našimi zaměstnanci podpořili 92 neziskových projektů, na něž veřejnost přispěla více než 2,1 milionu korun. ČSOB pak tuto částku „matchovala“ na bezmála 4 miliony korun,“ počítá Švejcarová.

Helena Marvanová slavila společně s dalšími třemi kolegyněmi z banky čtyřicátiny. Rozhodly se, že namísto dárků chtějí, aby ti, kdo by jim přáli, přispěli Nadaci Charty 77. Sbírku nazvali 160tka a nadaci tak putovalo díky matchingové sbírce ČSOB přes 25 tisíc korun. „Tento nápad vřele doporučujeme i ostatním, kteří přemýšlí nad dárkem pro kolegu, který slaví životní jubileum," uvádí Marvanová.

Další firmou, která pořádá zaměstnanecké sbírky prostřednictvím on-line aplikace, je T-Mobile. Ten se sbírkou Pomáhejte příběhům, v níž podporuje blízké zaměstnanců, kteří se nejčastěji vinou nemoci nebo úrazu ocitli v těžké životní situaci, zvítězil v kategorii Zaměstnanecká sbírka v Cenách Fóra dárců 2018. Operátor sbírku pořádal vloni už pošesté a dvacet příběhů si mezi sebe rozdělilo částku 1 009 900 korun. Polovinu mezi sebou vybrali pracovníci, druhou přidal T-Mobile.

Jednou z nejúspěšnějších zaměstnaneckých sbírek loňského roku byla sbírka Skupiny ČEZ, jejíž zaměstnanci darovali více než 2,4 milionu korun. Nadace ČEZ tuto částku ještě znásobila na téměř pět milionů korun. V rámci každoročního projektu Plníme přání, myslíme na druhé mají zaměstnanci energetické společnosti možnost sami navrhnout někoho ze svého okolí, o kom se domnívají, že pomoc potřebuje.

Většina firemních nadací a fondů v Česku pořádá podle Kláry Šplíchalové zaměstnanecké sbírky, alespoň jednou v roce. Většina mateřských firem pak vybrané peníze násobí.

Významně sbírkám prospělo, že zaměstnanci mohou darovat on-line přes dárcovské portály nebo on-line aplikace. Je vidět, že v českých firmách se už také více dostává do oblasti charity onen pozitivní přístup, zaměření se na „dobré konce“, a tím i na smysl dárcovství, který jednoznačně motivuje dárce," říká Šplíchalová.

České i zahraniční průzkumy dlouhodobě ukazují, že právě přístup firem k dárcovství dokáže přitáhnout kvalitní zaměstnance, pro které není společenská odpovědnost jen PR nápisem. „Hlavně mladší generace se zajímá, jak se firmy zapojují do života komunity, v níž působí," dodává Šplíchalová.

Přihlášení

Zaregistrovat

Registrace

Registrace uživatele

Kolik darovat